fredag 17 februari 2012

MITT HÖST/VÅR LÖV PÅ UTSTÄLLNING BLAND ANDRA LÖV

Lövet är på plats i Uppsala där det mellanlandar på en utställning bland  andra löv. Hemslöjdskonsulenterna vid Upplandsmuseet håller i det hela. Nedan kan ni se min presentationstext till lövet. Bilden visar höstsidan.



Ett LÖV, vilken kollosalt vacker idé, ett LÖV står för naturens livscykel, kraft, skönhet, förväntan, dvala,
ja den listan kan bli lång.
Min känsla när jag höll i mitt eget löv, var dess motsatser, en fram och en baksida, varandras motpoler. Vad skulle jag skapa?
Var inne på, dag vs natt, mörk vs ljus. Till sist fick lövet själv bestämma. Vår och höst, blev temat.
För mig blev det nästan självklart då temat speglar lövets eget livskraft. Lövsprickningen under våren med dess hopp och
glädje inför den ljusa och varma årstiden. Lövfällningen på hösten, allting stillar sig, vilar, faller till ro, skapar kraft inför nästa lövsprickning.
I dessa termer tänkte jag och känner mig nöjd med mitt löv. Verkligen roligt att kunna vara med och jag ser med spänning fram emot att få beskåda alla de många löven när de har fallit på plats i Liljevalcs konsthall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar